Voor alles een eerste keer! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Mirte - WaarBenJij.nu Voor alles een eerste keer! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Mirte - WaarBenJij.nu

Voor alles een eerste keer!

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

22 April 2013 | Peru, Máncora

Nou jongens ik ben nu in Máncora een zonovergoten surfers strandplaatsje in het Noorden van Peru! Het is hier lekker genieten aan het strand, zwemmen in de zee en af en toe een avondje op stap. De tijd vliegt want ik ben hier alweer bijna een week en ik vind het heerlijk. Dit dorpje staat voor mij in het teken van nieuwe dingen! Iedere reiziger hier heeft zijn eigen dingetjes en wil het maar al te graag delen, zo ben ik begonnen met gitaar en yoga lessen, krijg ik make up lessen van een visagist, leer ik amber polijsten, sieraden maken, nieuwe woorden Spaans, Canadese kooklessen, kaarttrucs, salsa dansen en dat allemaal in 1 week! Nu moet ik alleen nog bedenken wat mijn dingetje is om aan de andere reizigers te leren.

Aangezien het een maand geleden is sinds mijn laatste stukje heb ik in de tussentijd ook nog wat andere dingen gedaan en bezocht! Komt ie dan...

Na een weekje Spaanse lessen in Arequipa ging ik vol goede moed naar mijn volgende bestemming Cuzco. Cuzco is een stad in de Andes gelegen op 3400M hoogte en was ooit de belangrijkste stad van het Incarijk. De inca's waren een indianenvolk die vanaf de 13 eeuw rondom hun Hoofdstad Cuzco leefde, maar zich al snel uitbreide door het Andesgebergte en de macht kreeg over het zuiden van Colombia tot het noordwesten van Argentinie en Chili, over een lengte van 4000km met een bevolkingsgrootte van 7 tot 12 miljoen mensen. Hiermee was het incarijk territoriaal de grootste van de wereld, maar toen kwamen de Spanjaarden! Voor meer geschiedenis info moeten jullie zelf wikipedia maar even lezen;)
De reden dat ik naar Cuzco ging was voor het zo bekende Machu Picchu. Machu Picchu is een stad van de Inca's in Peru die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Er is in deze stad nog veel van de Inca-beschaving terug te vinden. In 1911 is deze stad pas weer ontdekt en sindsdien een behoorlijke toeristenattractie met ongeveer 400.000 bezoekers per jaar. Na goede verhalen gehoord te hebben over de Inca Jungle track had ik besloten om een 4 daagse tour te doen naar Machu Picchu en het was absoluut geweldig! Een tour door de jungle met mountainbiken, heel veel lopen, klimmen, kabelbaan, veel regen, veel insectenbeten, lokaal eten, lokale drankjes, alleen Spaanssprekende groepsgenoten, stapavondje, geweldige omgeving, 2000 traptredes naar Machu Pichu en en als laatste de ruïnes van Machu Picchu!! Het waren echt 4 hele mooie en leuke dagen. Daarna keerde ik weer terug in Cuzco en dat was een hele bijzondere ervaring, want ik was er met pasen en dat is een feest wat hier een hele week (semana santa) gevierd wordt. De stad is overspoeld met mensen en veel processie optochten naar verschillende kerken in de stad, alles is versierd met bloemen en gekleurde doeken met gouden randjes. Heilige maandag was ik ook in het centrum en het was zo druk in de straten dat de enige manier om er door te komen was om met de processie mee te lopen, maar wel een erg leuke ervaring.

Na Cuzco ging ik door naar Nazca, wat een verschil van het Andesgebergte, regen en de koude nachten in Cuzco naar een van de droogste gebieden op aarde met een gemiddelde jaartemperatuur van 25 graden. Nazca staat vooral bekend om de nazca lijnen. Tekeningen in het zand van 200 tot 600jaar na Christus gemaakt door de Nazca en paraca indianen. Figuren van dieren, rechte lijnen en geometrische figuren die soms wel tientallen meters lang zijn. Om deze lijnen te bekijken kun je er het beste overvliegen dus dat is precies wat ik heb gedaan. Ik persoonlijk vond de lijnen niet heel bijzonder en je kunt de plaatjes ook googelen, maar de geschiedenis erachter was interessant, de vlucht was tegen verwachtingen in comfortabel en het uitzicht over Nazca en de woestijn was erg mooi! Aangezien er verder in Nazca niets te doen is ben ik maar 1 nacht gebleven in het Brabant hostel :) en de volgende dag verder de woestijn in naar Huacachina of hoe de locals het noemde huacafuckinchina! Huacachina is een klein toeristisch dorpje met een oase als centrum en omringd door zandduinen. Het is een klein idyllisch dorpje waar ik lekker een paar dagen ontspannen heb! Ik heb weer een sandboarding tour gedaan, maar deze keer hoefde ik de duin zelf niet op te lopen! Awesome:) we werden overal naar toe gereden in een zandbuggy wat erg leuk was. En natuurlijk als afsluiter een mooie zonsondergang in de woestijn met de nodige springfoto momentjes! Ik ben ook een avondje op stap geweest in de enige club die hier is en dat was een leuke avond. Een band was lokale muziek aan het spelen met een aantal achtergrond dansers in hele strakke gele broeken, die de meest bizarre dansmoves deden waarvan wij gringo's niet wisten dat het mogelijk was, maar erg leuk was om mee te maken.

Na Huacachina was het tijd om naar Lima te gaan waar ik tot nu toe alleen nog maar slechte dingen over had gehoord. Zelf vond ik de stad eigenlijk wel interessant en leuk. Er zijn verschillende wijken met allemaal hun eigen stijl, Miraflores waar mijn hostel was is erg kleurrijk en met veel flora en fauna en leuke barretjes en winkeltjes (oftewel toeristen gedeelte). Daarnaast ben ik nog naar 2 andere wijken geweest, Barranco is een romantische wijk met een mooie boulevard en mooie huizen en straatjes. Barranco ligt rond een ravijn en een klif met een prachtig uitzicht op de zee, helaas was het erg mistig toen ik er was en kon ik niet genieten van het mooie uitzicht. Ik ben ook naar downtown Lima geweest waar de sfeer en de architectuur weer heel anders is dan de andere wijken. Een groot plein(plaza de Armas) met daarom heen prachtige witte musea en kathedralen maar ook knalgele kantoren en restaurants. Erg interessant om te zien dat de stad zoveel verschillende kanten heeft, maar het is dan ook erg groot en 1/3 van de populatie woont in Lima.

Na Lima ben ik doorgereisd naar Huaraz terug naar de bergen. Huaraz ligt op 3052m hoogte in het Cordillera Blanca gebied van het Andesgebergte en is de een na hoogste bergketen in de wereld met de hoogste berg van 6867m. In Huaraz zat ik alleen in een hostel met een geweldige eigenaar die alle tours voor me regelde. Mijn eerste dag had ik een klim gepland naar Laguna Churup, pfff wat had ik me hier in vergist. Emilio mijn hostel manager had me verteld dat het een ergmakkelijke klim was, maar dat viel me toch even tegen! Aangezien ik nog niet gewend was aan de hoogte en van 3650m naar 4450m ging klimmen voelde ik me tijdens de klim behoorlijk slecht. Dit was de eerste keer dat ik last had van de hoogte en het is een raar gevoel, je loopt 5 meter en je ben buiten adem en je voelt je hartslag racen zonder echt veel inspanning te leveren en aan het einde was het nog behoorlijk lastig klimmen op gladde stenen. Ik heb echt een paar keer gedacht om op te geven, maar uiteindelijk de top bereikt en het was het zeker waard. Een prachtig meer omringd door bergen met besneeuwde punten en alleen jij en 3 andere die in stilte genieten, heerlijk! Mijn 2e dag deed ik het wat rustiger aan, namelijk een tour in een bus naar de ruïnes van Chavin. Dat was een erg interessante dag. De ruïnes zelf waren niet erg bijzonder, want alle beelden en dergelijke zijn allemaal verplaatst naar het museum dus het is eigenlijk een hoopje stenen met als hoogtepunt in een van de kelders een groot origineel standbeeld! Het was een leuke dag met een 2uur durende busrit heen en terug door de prachtige omgeving. Na deze dag ben ik gezellig samen uit eten gegaan met een meisje die ik die dag ontmoet had en met uiteten bedoel ik een kippetje met friet en sla voor 2euro midden op straat! Goed te eten:) daarna nog met haar vrienden naar een bar geweest en gezellig gedanst. Mijn 3e dag stond weer in het teken van klimmen! Ik ben naar gletsjer Pastoruri geweest wat echt onwijs mooi was. Het was voornamelijk in de bus en daarna een uur klimmen, maar dat was het uitzicht helemaal waard.

Na 3 dagen actief bezig te zijn geweest in de bergen was het tijd om door te gaan naar mijn huidige locatie. Een uitdagende trip want het koste me 2 nachtbussen van in totaal 18uur. Helaas niet veel geslapen tijdens mijn 1e nachtbus aangezien door de bergen rijden niet echt comfortabel is en omdat we vervolgens om 4.30uur aankomen in Trujillo waar alles nog stil en verlaten is. Als de locals weg zijn blijven er nog 4 andere toeristen achter die hetzelfde plan hebben als mij. Na 3 uur in het busstation gezeten te hebben is het eindelijk licht en komt de stad tot leven we besluiten met zijn 5e een tour te doen door Trujillo. In Trujillo zijn er verschillende tempels en ruïnes die dateren naar heel lang geleden. De Huaca(tempel) del sol en del luna waren erg interessant om te zien omdat ze gewoon nog beschilderingen aan de binnenkant hebben en dat is pas 20jaar geleden ontdekt!! Archeologen zijn daar nu ook nog steeds bezig met opgravingen. Daarna nog even naar het Huanchaco strand geweest om te lunchen en toen zat de tour er weer op. Nog wat uurtjes in het internetcafe en toen was het tijd voor onze volgende nachtbus. Nog 10 uur te gaan en dan zijn we om 7uur 's ochtends in Mancora. Dus om 7 uur word ik wakker en vraag aan de mensen voor me of we er bijna zijn en krijg te horen dat we al een half uur voorbij Mancora zijn, oeps verslapen!! Wij bij de eerst volgende stop eruit en daarna weer 1 uur terug naar Mancora waar we om 9uur aankomen. Maar alles is meteen vergeten zodra ik op mijn bedje aan het zwembad lig met een tijdschrift en een rum en cola in mijn idyllisch hostel!!

Het is heel raar dat ik de ene week in de woestijn ben en de week erna weer op 5200m hoogte een gletsjer beklim, maar ik vind het onwijs leuk en Peru is een geweldig mooi land met elke paar honderd kilometer een ander interessant klimaat. Toch is het morgen tijd om door te reizen naar Ecuador en daar ook een bezoekje te brengen aan alle mooie/leuke plaatsjes en natuurlijk mijn vriendinnetje Maartje

Oh en in Huaraz heb ik me toch gewaagd aan de Cavia en het smaakte nog best goed, beetje naar kip maar het heeft niet zoveel vlees en het doet me toch veel denken aan onze hamsters van vroeger!

Bedankt voor jullie aandacht het was een behoorlijk verhaal dit keer;) volgende keer maak ik hem weeer korter!

Beso

  • 22 April 2013 - 20:00

    Anke:

    Hoi Mirte,

    Wat een mooi verhaal weer!! Wat heb jij veel leuke dingen gedaan in Peru! Zeker de moeite waard om een keertje heen te gaan.. De Foto's op facebook zijn ook super! Veel plezier in Ecuador en het verhaal hoef je voor mij niet in te korten! XXX Anke

  • 22 April 2013 - 20:39

    Jacqueline:

    Ha meisje,

    Wat kun jij schrijven. Heerlijk om te lezen. Ik reis als het ware met je mee en beleef het een klein beetje.
    Het zijn super landen. De foto's zijn geweldig.
    Nu ga je al naar het 3de land en hier zal je ook weer genoeg beleven en natuurlijk Maartje ontmoeten.
    Wat een speciale ervaring. Geniet ervan en groet Maartje.

    Blijf schrijven. Veel liefs Jacqueline


  • 22 April 2013 - 20:52

    Karin:

    Myrthe,
    Je doet dit toch niet allemaal in je eentje hoop ik. Heb je mensen om je heen die je kent of reizen er Nederlandse vrienden mee.Of is contacten leggen niet zo moeilijk en is het gemakkelijk om aan logies te omen?
    Het lijkt me fantastisch en wat doe je een ervaring op.
    Geniet met volle teugen zou ik zeggen, maar dat doe je al.
    Zijn de mensen ook zo kleurrijk gekleed als wij vermoeden, wat dat betreft zou ik er wel willen wonen, wij zien er altijd zo grijs uit.

    Groet Karin

  • 23 April 2013 - 09:54

    Maaike:

    He meid!!

    Echt super gaaf wat je allemaal meemaakt!! Ik lees er zo doorheen hoor:)
    Valt het reizen wel mee elke keer zolang?
    Iig geniet ervan in equador!! En doe maartje maar de groetjes!

    Kijk uit naar de volgende verslag:D

    Xxxxx maaike

  • 23 April 2013 - 10:47

    Kedie:

    Babe!!

    Wat heb jij een super tijd en het mooie is het duurt nog zooo lang voordat je weer terug komt! Als ex-backpacker zeg ik geniet er van en je mist hier niets. Het bier smaakt nog steeds hetzelfde, de jongens zijn nog steeds raar en het ziekenhuis ligt nog steeds vol met zieke mensen.
    Na 3 weken thuis zijn verlang ik al weer terug naar mijn volgende reis vol onzekerheden en onregelmatigheden. Maar dat zijn de mooie dingen van het reizen!
    Mirte ik weet dat je geniet en dat verdien je!

    DONDE ESTA LA FIESTAAA?

    xxx Kedie

  • 23 April 2013 - 14:38

    Lotet:

    Lekker wyf!

    Sounds gooooood! Echt gaaf weer allemaal :). En zo leren we nog wat van de geschiedenis van Peru, toch wat leuker om zo te lezen dan wikipedia ;). Maar echt super. Leuk dat je zoveel doet, ziet, meemaakt en tegekomt.
    Als ik jou was zou ik van jou dingetje maken hoe je lekkere borrels moet maken, of hoe je je booty moet shaken. Kunnen de andere reizigers vast wat van leren. Zyn zo maar enkele tips. Wel heel leuk zeg dat iedereen allemaal dingetjes laat zien aan andere reizigers.

    En die foto's, ik ben jaloers hoor. Ziet er echt mooi uit. Je hebt ook al zo'n heerlyk reizigers-kleurtje. Ik moet flink myn best gaan doen deze zomer want hier is het niet veel soeps. Wordt wel warmer maar op een paar enthousiastelingen na is het nog onmogelyk om in korte broek en shirt rond te lopen.

    Ladie, heeel veel plezier in Ecuador. Zal ook vast prachtig zyn. En natuurlyk veel plezier by Maartje! Samen het koningslied in Ecuador ten gehore brengen en Bea's afscheid vieren.

    Spreek je snel. XXX. fussi.
    Ps. dispicable me II, byna is het zover.

  • 23 April 2013 - 14:38

    Lotte:

    Dit berichtje hiervoor is dus van my, Lotte. Had je misschien al wel door B).

  • 23 April 2013 - 21:12

    Mien:

    Nou voor mij hoeft het verslag echt niet korter hoor, het leest lekker weg. Mijn topografie word ook wat uitgebreid.
    Wat een geweldige dingen maak je mee en zie je veel liefs tante Mien

  • 28 April 2013 - 19:57

    Marcel En Lieke:

    Mirt!
    Vetjes! Lijkt net of we er zelf ook zijn!
    Veel plezier met shoppen!
    Xxizz van Marcel en Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 17508

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 08 December 2016

Australië!!

18 Februari 2013 - 24 Maart 2014

Backpacken door Latin America

24 Februari 2011 - 17 Juni 2011

Malawi 2011

Landen bezocht: