Honduras, Guate and Belize it! - Reisverslag uit Punta del Diablo, Uruguay van Mirte - WaarBenJij.nu Honduras, Guate and Belize it! - Reisverslag uit Punta del Diablo, Uruguay van Mirte - WaarBenJij.nu

Honduras, Guate and Belize it!

Blijf op de hoogte en volg Mirte

26 November 2013 | Uruguay, Punta del Diablo

Vervolg centraal Amerika!
Na Nicaragua ging ik door naar Honduras. Aangezien Honduras niet het meest stabiele veilige land is besloot ik maar 2 plaatsten te bezoeken.
Om bij mijn eerste bestemming te komen moest ik een nacht in de moordhoofdstad van de wereld verblijven, gelukkig volgende dag heelhuids door kunnen reizen.
1e bestemming Utila island. Éen van de Caribische Bay eilanden van Honduras! Dit kleine duik eiland is een oude Engelse kolonie waar ze met een heerlijk Caribisch Engels accent praten en waar veel backpackers naar toe gaan om goedkoop te duiken in het 2e grootste koraalrif van de wereld en de goedkope rum;)
Ik ben hier lekker 1.5 week geweest om te duiken en nog een beetje bij te komen van het ziek zijn. Hier heb ik mijn Advanced duikcertificaat behaald en heb de meest geweldige duiken gedaan. Zo ben ik 30m diep geweest, wrak gedoken, kleine grotten in geweest, door een koraal dolhof gezwommen en heb ik onwijs veel mooie vissen gezien. Bijna nog gesnorkeld met een walvishaai(whaleshark) maar helaas waren ze te diep, staat nog op de to do list!
Na een moeilijk afscheid met de Caribische kust ben ik toch weer landinwaarts gereisd.
Het kleine stadje Copan is mijn eerste kennismaking met de maya cultuur. Hier bezoek ik de eerste, en nog vele te komen, maya ruïnes.

Na mijn korte bezoek aan Honduras ga ik door naar Guatemala, ik heb veel goede dingen gehoord over Guatemala en heb dus ook hoge verwachtingen. Antigua is waar mijn Guatemala avontuur begint. Hier besluit ik nog een week opfris cursus spaans te volgen. Tijdens deze week verblijf ik bij een lokaal gastgezin. Er wonen meerdere studenten van mijn school, wat zorgt voor gezellige gesprekken tijdens de maaltijden (in het Spaans natuurlijk).
Antigua is een mooie oude koloniale stad gelegen in een dal omringd met (actieve)vulkanen. Naast mijn spaanse lessen breng ik veel tijd door in de smalle straatjes, cafetjes en gezellige parkjes. Op zondag is er een lokale voetbalwedstrijd en aangezien ik nog niet naar een voetbalwedstrijd geweest ben tijdens mijn reis besluit ik een kijkje te nemen. Een grote groep backpackers is uitgetrokken om de wedstrijd te bekijken. Iedereen is geschminkt in groen wit en we hebben zelfs trommels en vlaggen! Volgens mij gebeurt het niet zo vaak dat er zoveel toeristen bij een wedstrijd zijn, want de andere toeschouwers vinden ons interessanter dan de wedstrijd. Terwijl de wedstrijd ook erg spannend is, en gelukking winnen we met met 3-2 in de laatste 5min! Het was een erg leuke dag.
Na 1.5e week Antigua reis ik door naar San Pedro een klein dorpje gelegen aan Lago Atitlán, Lago Atitlán is een prachtig meer omringd door vulkanen en nationale parken. Hier heb ik 2 heerlijke dagen gehad, met als eerste dag en kayak tripje over het meer waar je in het dorpje San Marcos van een 8 meter hoog platform het water in kan springen. De tweede dag was wat zwaarder met een 6urige klim naar de top van San Pedro vulkaan, maar het uitzicht zeker waard! Prachtig
Na ongelofelijke hobbelweg kwam ik na 8uur op mijn volgende bestemming Lanquin. In dit berggebied van Guatemala ligt een geweldig hostel(zephyr lodge)met prachtige omgeving, heerlijke maaltijden en de beste douche die ik ooit heb gehad! Een open douche met een prachtig uitzicht over de rivier en de bergen. Ik heb hier de semuc Shampee tour gedaan, dit hield in: een tocht door een donkere water grot waar je delen moest zwemmen met een kaars in je hand, in het donker van een 5m rots in het water springen(optioneel), daarna door naar een grote schommel waar je salto's vanaf kon maken in het water, springen van een 12 m hoge brug en als klapper naar semuc shapmee. Semuc Shampee betekent letterlijk water onder rotsen, kleine (zwem)baden van turqoise water waar je nog meer van rotsen kunt springen of glijden en lekker zwemmen. Het is moeilijk te beschrijven, maar prachtig!! (zie foto). Het was een heerlijke dag! En een Must do als je naar Guatemala gaat. De volgende dag ging ik mee met de tubingtour, 2 uur lang in een grote rubberen band de stroomversnelling de rivier afgaan met een paar bvo'tjes, heerlijk!
Na 3 nachten is het tijd om verder te gaan, ik heb een groepje backpackers leren kennen en besluit met hun door te reizen naar Rio dulce. Een langer rivier die uitloopt in de Caribische zee. Hier zijn we drie dagen, lekker kayakken, zwemmen in de rivier en genieten van de omgeving. In Livingston vieren we de verjaardag van één van mijn reisgenootjes met taart en Indiase curry!
En hierna gaan we door naar Flores voor een bezoek aan de Tikal ruïnes! Een indrukwekkende tour door de jungle en met grote Maya piramides, die nog goed intact zijn en we ook mogen beklimmen. Het zijn erg indrukwekkende ruïnes waar je goed kunt zien hoe het dorp opgebouwd was, de huizen, paleizen, tempels, sportplaatsen en dan te bedenken dat nog ruim 95% bedolven is onder de jungle. Tijdens de tour zagen we veel dieren zoals, brulapen, spin apen, Tucan, andere vogels en grote tarantula spin!
Na flores is het tijd om weer op te splitsen en samen met een Noorweegs meisje door naar Belize te gaan. In Belize gaan we meteen naar de eilanden :) Caye Caulker is eerste en enige bestemming. Een warm welkom op het eiland met slogans als: I belize in you en you better belize it ,maar ook no working during drinking hours!! Oftewel prima gemoedelijk sfeertje. Het eiland is heerlijk en is een mooie plek om 5 dagen helemaal niets te doen behalve zonnen, zwemmen, snorkelen, lekker eten en genieten. Op 1 middag ben ik met een snorkeltour naar het koraalrif gegaan en hier lekker een paar uur gesnorkeld bij het koraal, maar ook met roggen en haaien, heel erg vet!

Na 5 heerlijke dagen ging ik alleen verder naar cancun Mexico. Met wat onverwachte extra kosten en vertraging ben ik na een lange nacht in Cancun aangekomen.
In Cancun heb ik 2 dagen voordat Lieke en Anke komen :)

Maar Mexico is weer voor de volgende keer...

X

  • 26 November 2013 - 23:19

    Lieke:

    I Belize it!! Leuk om te lezen! Op naar t Mexico verhaal!
    Have fun! Xxizz

  • 28 November 2013 - 15:58

    Mien:

    Hoi weer een heel leuk verhaal, hoorde van Anke al hoe fantastisch ze het heeft gehad. De volgende reizeger komt ook alweer snel zeg. Kijk uit naar je volgende avonturen. Hier in Nuenen gaat alles zo zijn gangetje.
    groetjes x mien

  • 28 November 2013 - 16:48

    Jacqueline:

    Ha meis,

    Het blijft leuk om je verhalen te lezen en er zit altijd weer iets nieuws bij wat ik nog niet wist.
    Het Belize verhaal bijvoorbeeld. Geweldig.
    Wij genieten van het genieten van jou. Wat een onvergetelijke ervaringen en wijsheden. Tof.

    Heel veel liefs vanuit een herfstachtig Nuenen.
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 17513

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 08 December 2016

Australië!!

18 Februari 2013 - 24 Maart 2014

Backpacken door Latin America

24 Februari 2011 - 17 Juni 2011

Malawi 2011

Landen bezocht: