Colombia "el riesgo es que te quieras quedar" - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Mirte - WaarBenJij.nu Colombia "el riesgo es que te quieras quedar" - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Mirte - WaarBenJij.nu

Colombia "el riesgo es que te quieras quedar"

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

07 Juli 2013 | Colombia, Cartagena

Het is al weer een tijd geleden sinds mijn laatste berichtje en ik heb ondertussen alweer heel wat meegemaakt, dus hier komt het!

Salento was de eerste stop na Bogotá en Salento is gelegen in de koffiestreek van Colombia, het kon natuurlijk niet anders dat we hier weer een koffietour hebben gedaan. De koffietour was nu over het koffieproces voordat koffie geroosterd is, dus na deze tour hebben we het hele proces van zaadje tot kopje koffie gezien. Het was erg interessant op de plantage en heb weer veel nieuwe weetjes geleerd, ook niet koffie gerelateerd;) Ananassen groeien niet aan bomen maar aan planten?! De andere dagen in Salento hebben we het uitzichtpunt beklommen met een uitzicht over de hele vallei en hebben we een eigen mountainbike tour gedaan! Wat onwijs leuk was bergaf, maar minder leuk bergop;) wel prachtige landschappen. Ik heb hier ook een traditioneel Colombiaans spel geleerd genaamd: Tejo. Er zijn 2 targets gemaakt van grote klompen klei ongeveer 7m van elkaar vandaan. Op het klei zitten 2 zilveren driehoekjes van buskruit. Het doel van het spel is om met metalen stenen de driehoekjes te raken en te laten ontploffen! Na mate meer ervaring gaan de kleiklompen verder uit elkaar. Erg interessant spelletje:) na 3 dagen gingen we weer verder.

In Medellin zijn we maar 2,5 dag geweest, het is een erg moderne stad met veel wolkenkrabbers gebouwd op een heuvel. Temperatuur was erg aangenaam eindelijk een beetje de "kou" uit. 1 dag hebben we door de stad gelopen en een paar parken en pleinen bezocht. De andere dag zijn we eens gaan kijken wat de vele winkelcentrums ons konden bieden, een Zara en een Bershka;)

Na een lange koude nachtbus(airco's in de bus werken uitsteken) kwamen we in San gil. Waar we één doel hadden en dat was Paragliden. 15 min over een mooie Canyon vliegen en het was absoluut geweldig! Het gaf een heerlijk ontspannen gevoel zo hoog in de lucht genieten van het mooie uitzicht. De volgende dag nog een bezoek gebracht aan een riviertje dichtbij waar je grote opblaas banden kon huren waarmee je van de stroomversnellingen kon gaan. En 's avonds nog een nachtbus.. Wat is Colombia toch een groot land!

Na nog een nachtbus van 14 uur waren we eindelijk aan de caribische kust! De stad van Santa Marta en deze stad viel ons erg tegen. Het was veel te warm en het strand en de zee waren erg vies, geen ontspannen sfeertje dus. Na 1 nacht gingen we snel weer verder naar Taganga.

En wat een wereld van verschil, ik ben verliefd geworden op dit kleine vissersdorpje:) we hadden een geweldig hostel "Casa Buela" met de vriendelijkste eigenaars die alles voor ons deden en ons alle leuke plekjes van het dorp lieten zien. Het heeft een klein maar gezellig strand met een leuke boulevard met lekkere eettentjes, barretjes en winkeltjes. Ik had gehoord dat dit een goede plaats was om een duikcursus te doen en ik heb dan ook een duikcursus gevolgd bij Oceano duikschool(super leuke school). Misschien niet het juiste moment om te gaan duiken aangezien ik tijdens de 2e dag van de cursus jarig was en dat 's avonds natuurlijk wel wilde vieren. Ik heb mijn verjaardag uitstekend gevierd met overdag 2 duiken, en van de duikschool kreeg ik tijdens de duikfilms zelfs een cake en een liedje live gezongen:). 's Avonds zijn we shoarma gaan eten en een paar drankjes gedaan op de boulevard en daarna in een club. Een zeer geslaagde dag/avond en gelukkig samen met mijn 2 reismaatjes en hostel eigenaar kunnen vieren:) de volgende dag heb ik fris en fruitig mijn brevet in ontvangst genomen! Ik ben nu officieel een duiker:)

We hebben Taganga voor 4 dagen verlaten voor een bezoek aan Tayrona park en Costeño beach.

Tayrona is een national park aan de kust en is een werkelijk paradijsje met parelwitte stranden en helder blauwwater. Vanwege de sterke stromingen zijn er maar een paar stranden beschikbaar voor bezoekers. Dit betekende dat we eerst driekwartier door de jungle moesten lopen voor onze verblijfplaats. We verbleven 2 nachten in hangmatten, wat helaas minder comfortabel was dan verwacht. Om bij de zwembaaien te komen moesten we nog minstens een half uur door de jungle lopen, waar we de eerste dag onderweg al een grote krokodil tegenkwamen. Ik heb wat verontrustende weetjes van mijn Australische vrienden geleerd over de krokodil waardoor ik nu toch liever wat verder wegblijf!(onder andere er zijn meer doden in Australië door krokodillen dan haaien!). Het lopen door de hitte en de mooie jungle was het zeker waard, want de stranden waren geweldig mooi. We hebben 3 heerlijke dagen gehad in het park, met elke dag een ander en steeds mooier strand:) ultiem genieten dus!

De volgende dag door naar Costeño beach om te surfen en nog meer te genieten van de ontspannen sfeer aan de Caribische kust:) Al was ik blij om na 4 dagen hangmat weer lekker in een bed te liggen!

Terug in Taganga voelt het als thuiskomen en zo worden we ook zeker onthaald door de eigenares van ons hostel. De zoon van de eigenares wilde onze laatste avond afsluiten in stijl met een avondje koken en chillen op het dakterras(met een geweldig uitzicht op de baai) en vervolgens een drankje op de boulevard. Wat mij betreft een prima afsluiter!!

Op het moment ben ik in Cartagena, vanuit hier neem ik maandag de boot naar Panama met een tussenstop op de San Blas eilanden! Wat ik me heb laten vertellen is ook weer een klein paradijs!
Cartagena zelf is een havenstad en wordt beschouwd als een van de mooiste steden van Colombia, wat ik zeker kan beamen. In de koloniale tijd werden van hieruit schatten naar Spanje vervoerd. De stad is hierom bijna geheel ommuurd. In het oude deel van de stad kun je uren ronddwalen door de nauwe, kleurrijke straatjes met koloniale huizen, kerken, schaduwrijke patio's en overhangende balkonnetjes. Er zijn veel pleinen en beelden en vanaf de vestigingsmuren heb je vaak een mooi uitzicht over de stad en de zee. In de avonden is er veel leven op straat met muziek, dansen en straatartiesten. De hele stad is erg gericht op toerisme omdat iedereen vanuit hier met de boot naar Panama gaat. Het is erg lastig om dingen te ondernemen vanwege de temperatuur, want het is hier ongeveer 31 graden en de lucht is erg vochtig, waardoor het wel 38 graden lijk niet het meest comfortabelste klimaat. We blijven hier een paar dagen om de boottocht voor te bereiden.

Volgende stop Panama waar Heleen voor 5 weken mee komt reizen :)

Un Beso

Liefs Mirte

P.s vertaling titel: Colombia, het enige risico is dat je wilt blijven. Wat ik zeker kan beamen, want ik heb hier ontzettend genoten van de cultuur, de mensen en alle verschillende en mooie landschappen!

  • 08 Juli 2013 - 11:42

    Jacqueline:

    Weer met veel plezier je verslag gelezen. Ook al spreek ik je regelmatig, toch is het fijn om het nog eens te lezen en soms staan er nog nieuwe dingen in ook. Gelukkig ervaren wij nu hier ook wat warmte is en hopelijk blijft dit een tijdje.

    Geniet van de boottocht en de San Blas eilanden.

    Liefs xxx

  • 09 Juli 2013 - 14:13

    MARISKA:

    Wow Mirte!
    Wat heb je weer super veel meegemaakt zeg!
    Je bent weer in veel mooie steden en paradijsjes geweest.
    Wordt er een tikkeltje jaloers van ;-)
    Gelukkig heb je je verjaardag niet alleen hoeven vieren en heb je ook nog eens je duikbrevet gehaald, ben trots op je!!
    En hoe ging het surfen, beter als de vorige keer in Canoa??
    Super ook dat je in hangmatten hebt geslapen. Kan je toch zeggen dat je het echte jungle leven hebt ervaren maar kijk maar uit voor die krokodillen.
    Geniet van je tijd samen met je zus in Panama.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!! Un beso ;-)


  • 10 Juli 2013 - 19:47

    Mien:

    Nou Mirte wat een verhaal je kunt straks in ons kikkerlandje niet meer wennen.
    Mooie Foto's en inderdaad ik dacht ook dat de annenas aan een boom groeide.
    Geniet er maar van het is zo om.
    Groetjes van uit Nuenen

  • 25 Juli 2013 - 11:44

    Michelle:

    Ha Mirte,
    nadat ik lekker drie weekjes 'vakantie' heb gehad in eigen land lees ik jouw verhalen ook echt een golf van jaloezie. Desalniettemin zou ik het je niet nadoen al weet ik niet wat ik mis zo te lezen ;)

    Je kan volgens mij hele boeken schrijven en een hele reeks fotoboeken maken met alles wat je hebt meegemaakt! Ik volg het op de voet!

    Super leuk dat je zus je nu een aantal weken komt vergezellen, weer een nieuwe ervaring! Heel veel plezierrrr!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 670
Totaal aantal bezoekers 17518

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 08 December 2016

Australië!!

18 Februari 2013 - 24 Maart 2014

Backpacken door Latin America

24 Februari 2011 - 17 Juni 2011

Malawi 2011

Landen bezocht: