The wheels on the bus go .... - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mirte - WaarBenJij.nu The wheels on the bus go .... - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mirte - WaarBenJij.nu

The wheels on the bus go ....

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

20 Maart 2013 | Peru, Arequipa

In de 5 weken dat ik nu aan het reizen ben heb ik ongeveer al 3000km afgelegd, wat wil zeggen dat ik al heel wat uurtjes in de bus heb doorgebracht! En de busritten hebben tot nu toe al interessante momenten opgeleverd zoals 4 uur vertraging in Chili zonder reden, een gesprek met een Peruaan waarbij je maar gewoon ja blijft knikken maar eigenlijk meer dan de helft niet begrijpt, door de bergen crossen en inhalen voor een scherpe bocht (boek nooit de plaats vooraan bij het raam als je door de bergen gaat, behoorlijk wat schrikmomentjes gehad) en ingehaald worden door een andere bus waar het bagageruim van openstaat en de spullen nog net niet uit de bus vallen. Of wat me hier verteld werd 8 uur vertraging op een willekeurige plek omdat er sneeuw op de weg ligt!! Maar al met al ideaal om goedkoop lange afstanden af te leggen in deze grote landen. En ik gok dat er nog vele busritten zullen volgen.

Zoals jullie nu misschien al weten heb ik Chili na 3 weken verlaten en ben ik al anderhalve week in het o zo zonnige Arequipa/ Peru. Arequipa is echt een heerlijke stad met 80% van het jaar lekker weer, leuke restaurantjes, geweldige markten waar je echt alles kunt krijgen, souvenirwinkeltjes, mooie architectuur en ja ook kerken en museums en ik ben zelfs naar het 300jaar oude klooster geweest( wat heel erg mooi en interessant was!). Ik ben behoorlijk de toerist uit aan het hangen en ik vind het heerlijk. Ik heb besloten om hier nog wat Spaanse lessen te nemen zodat ik dadelijk ook meer met de locals kan kletsen, want dat viel me in Chili erg tegen. Ik zit in een leuk hostel dicht bij het uitgaansleven en main square en in het hostel worden veel verschillende activiteiten georganiseerd. Zo was het afgelopen zondag Saint Patricksday en aangezien ik in een schots hostel zit gerund door een Peruaan moest het uitgebreid gevierd worden. Alle Peruanen in het groen, volop bier drinken en een lekkere bbq! Heb hier ook mijn eerste beerpong wedstrijden gespeeld en dat korfballen is toch ergens goed voor geweest want ik ben een natuurtalent! Al met al een heerlijk dagje:) verder zijn er gratis salsa lessen en worden er Jenga toernooien gespeeld, elke avond is er dus wel iets te doen.
Vorige week ben ik naar Colca Canyon geweest de grootste Canyon van de wereld en het was absoluut geweldig! Alles groen en mooie valleien het was een bijzondere ervaring. Met een groep van 8 hebben we 2 dagen lang door de canyon gelopen en er zaten wat pittige momenten bij zoals om 5 uur 's ochtends opstaan om zonder ontbijt 3 uur omhoog te lopen/klimmen, maar dat mag de pret niet drukken en het uitzicht is zeker de moeite waard:) zeker een aanrader als jullie ooit naar Peru gaan. We zijn ook naar het hoogste punt van de Canyon gereden (5000m) om daar naar de 5 omliggende vulkanen te kijken, maar omdat het bewolkt was en we midden in een wolk stonden konden we niet veel zien en het sneeuwde ook een beetje (Ik begreep dat het in Nederland nog steeds aan de winterse kant is, ik leef met jullie mee;) Verder heb ik tijdens de tour alpaca vlees gegeten, maar me nog niet gewaagd aan de cavia aangezien de jongen naast me een stuk geroosterde caviahoofd had met haren en een tand! Hihi deze delicatesse sla ik denk ik over.

Sinds mijn vorige verhaal ben ik nog 2 weken in Chili geweest en heb daar ook nog het een en ander meegemaakt met als hoogtepunt de woestijn San Pedro de Atacama. Ik ben 3 dagen in de droogste en hoogste woestijn van de wereld geweest waar 2 dagen nadat ik weg was zoveel regen viel dat er géén één tour meer door kon gaan?! Maar toen ik er was heb ik me prima vermaakt in de hitte en de droogte. Ik heb een tour gedaan door verschillende valleien en ben naar de geiser del Tatio geweest en dat was erg indrukwekkend om te zien. 1 dag heb ik samen met hostelgenootjes een mountainbike en een sandboard gehuurd en zijn we naar valle la meurta gefietst om daar lekker in de duinen te sandboarden ofja lekker het was behoorlijk vermoeiend. Eerst fietsen door los zand en daarna heel de duin op lopen/klimmen om vervolgens in 10seconden weer beneden te zijn, maar die 10 seconden zijn zeker de moeite waard ik vond het echt helemaal geweldig:) het is ook heel onwerkelijk om daar met zijn 4e helemaal alleen midden in de woestijn te zijn (natuurlijk niet helemaal alleen, maar je komt haast geen andere mensen tegen). hoe vermoeiend de dag ook was ik heb me prima vermaakt en ik zou het zo weer doen! En nu heb ik vernomen dat je hier in Peru ook kunt sandboarden en dat er hier een lift bij zit!!
Het was leuk om even in de woestijn te zijn en mijn hostel werd gerund door echte locals, maar zodra je in het centrum komt zie je alleen maar toeristen en alleen maar touroperators en souvenirwinkeltjes, 3 nachten was dan ook genoeg.
In Chili ben ik nog naar 2 strandplaatsen geweest om mijn gringa huidskleurtje kwijt te raken;) eerst la Serena de 1 na oudste stad in Chili met ongeveer 29 kerken en ongeveer evenveel kerkgangers. Verder was er in La Sarena niet veel meer te doen dan naar het strand gaan en ik heb dat daar dan ook maar gedaan. 1 dag samen met locals en mensen uit het hostal naar dorpje ernaast geweest om rots te klimmen wat ook erg gezellig was.
Mijn laatste bestemming in Chili was Arica helemaal in het noorden net voor de grens met Peru. Arica staat er om bekend een mooie strandplaats te zijn, maar mijn ervaring is toch iets anders. Namelijk bruin water en een strand vol afval, maar dat mag de pret niet drukken want een half uur lopen en dan vind je toch een mooi stukje strand waar je lekker kunt chillen! Ik moest natuurlijk wel ontspannen Peru tegemoet gaan.

Ik heb me prima vermaakt in Chili, mooie plaatsen gezien, heerlijke gegeten, heerlijke wijn en andere onwijs sterke locale drankjes gedronken en veel nieuwe en leuke mensen ontmoet. Toch ben ik blij nu in Peru te zijn. Het is hier veel goedkoper, een andere cultuur, het heeft een rustigere uitstraling, er zijn zoveel mooie plaatsen die ik hier wil zien en nog meer nieuwe interessante mensen om te ontmoeten! Ik kan niet wachten wat er allemaal nog op mijn pad gaat komen in dit nu al geweldige land.
Vrijdag vertrek ik denk ik naar Cusco en breng ik ook een bezoekje aan het o zo bekende machu pichu, maar dat is nog zo ver vooruit het is nu pas woensdag;)

Dit was het denk ik wel weer, als ik iets vergeten ben dan horen jullie dat nog wel!

Saludos y un beso

  • 20 Maart 2013 - 22:24

    Desiree:

    Wauw ik word jaloers hier! Wat heb je al veel gezien zeg!!! En ik zag op Facebook al dat je een behoorlijk kleurtje krijgt! Woehoee! Genietse nog daar! X Dees!

  • 21 Maart 2013 - 22:37

    Marcel En Lieke:

    Weer een kei leuk stukje Mirt! Heerlijk daar! Cavia's die Ham(m)y heten laat je toch wel met rust ;-) xx

  • 25 Maart 2013 - 11:45

    Michelle:

    Whoooo Mirt!
    Wat maak jij veel mee zeg, bijna (of eigenlijk echt niet) voor te stellen! Maar het klinkt oh zo lekker, heerijk, mooi en fantastisch.. Jeeh, echt super dat je dit doet en aandurft, top wijfie!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal en je foto's!

    Hier duurt de winter inderdaad nog voort.. Gisteren, 24 maart, met sneeuw, wind en gevoeltemperatuur van -10 op het voetblveld staan rillen. ECHT NIET MEER LEUK. Stuur asjebliefttt wat zon hierheen!! :D

    Toi, toi, toi & Take Care!

    Kusss Michelle

  • 12 April 2013 - 12:48

    Henk:

    Hi Mirte,
    Je vermaakt je wel. Ik vroeg me af hoe je in Chili moet chillen? Dat laatste is met 2 l'en!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 17509

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 08 December 2016

Australië!!

18 Februari 2013 - 24 Maart 2014

Backpacken door Latin America

24 Februari 2011 - 17 Juni 2011

Malawi 2011

Landen bezocht: