Isla de Galapagos! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Mirte - WaarBenJij.nu Isla de Galapagos! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Mirte - WaarBenJij.nu

Isla de Galapagos!

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

20 Mei 2013 | Ecuador, Galápagos

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels alweer een tijdje geleden de grens overgestoken van Peru naar Ecuador en mijn eerste indrukken met Ecuador zijn goed. Ik merkte meteen verschil in de landen, voor mijn gevoel zijn de dingen hier in Ecuador allemaal iets beter geregeld voornamelijk het verkeer; bussen rijden op tijd, minder getoeter op de weg, op een tweebaans weg rijden ook gewoon twee auto's naast elkaar, geen tuk tuks die constant roepen of je een taxi wilt (en in Máncora riepen ze zelfs of je wiet of coke wilde)

Mijn eerste bestemming in Ecuador was Cuenca, 5 uur in de bus vanaf de grens van Peru. Ik ben weer terug in de Andes, maar de temperatuur is goed te doen:) Cuenca is een koloniale stad, met mooie oude architectuur en heel veel kerken. Een rivier die midden door de stad stroomt en omringd door veel groen en bergen. Het is een multiculturele stad met leuke eettentjes, veel kunst galerijen, straatkunst en een leuk nachtleven.
Ik ben 4 dagen in Cuenca geweest en vond het helemaal geweldig.

Na Cuenca ging ik door naar Guayaquil en was me dat even een verschil. Hoe ontspannen en mooi Cuenca is zo chaotisch en lelijk is Guayaquil. Het is er benauwd, warm en het ziet er allemaal verwaarloosd uit op 2 moderne winkelcentrums na, er was dan ook niet meer te doen dan shoppen;)
In deze stad heb ik wel mijn ticket naar Galapagos kunnen boeken:) lekker 8 dagen naar de eilanden waarvan 5 dagen op een cruise.

Voordat ik naar de Galapagos ging had ik nog 3 dagen en wilde die niet in Guayaquil doorbrengen, maar lekker aan het strand in Montañita! Hier heb ik koninginnennacht gevierd met 2 Australiërs en 2 Denen, de Nederlanders waren voor het eerst nergens te bekennen. Heerlijk avondje gehad en de volgende dag de troonwissel toch maar even terug gekeken op youtube. Montañita is een echt uitgaans strandplaatsje met veel toeristen. het heeft een straatje richtinghet strand met alleen maar cocktailbarretjes, mijn laatste avond hebben we dan ook lekker een aantal cocktails geprobeerd.

Toen was het 2 mei tijd om met het vliegveld naar de Galapagos te gaan. 1000km van het vasteland ligt een een groep van 17 eilanden waar Darwin zijn evolutietheorie op gebaseerd heeft. Eilanden waar dieren leven die nergens anders op de wereld voorkomen en deze dieren zijn vrij en voelen zich helemaal niet bedreigd door mensen. je kan dus ook heel dichtbij komen, maar mag officieel niet dichter dan 2meter, ze leven hun eigen leven en worden met rust gelaten door de mensen van de eilanden. 97% van de eilanden is beschermd en je kan er zonder gids niet heen. Er zijn 4 bewoonde eilanden met een populatie van 20.000 mensen. Een unieke plek om te mogen bezoeken.
Mijn bezoek begon met een 5 daagse cruise genaamd King of the seas! De boot was niet bepaald een king of the seas, maar ik ben tot nu toe al ergere verblijfplaatsen tegengekomen. Ik sliep samen met Mariska in een hutje ongeveer 2 bij 1M groot waar wij lange Nederlandse dames niet eens staand konden douche;) maar hoeveel tijd besteed je nou in zo'n hutje als je op de galapagos bent?! We hadden een leuke internationale groep van 11 backpackers :) en na het ontmoetingsrondje gingen we naar de eerste bestemming; Bachas Beach. Hier op het strand zagen we al veel dieren zoals flamingo's, krabben, pelikanen, leguanen en blue footed boobies (mijn nieuwe lievelingsvogel, die we de hele cruise regelmatig tegenkwamen). Allemaal heerlijk ontspannen en ze vonden het geen probleem dat we ze van heel dichtbij wilde bekijken! Daarna gingen voor de eerste keer snorkelen en hebben al veel verschillende vissen. 's Avonds kregen we een welkomscocktail die gevolgd werden door meerdere cuba libres en voor we het wisten kregen we salsalessen van de kapitein!! Geslaagd eerste avondje.

De 2e dag zijn we naar Sullivan Bay gegaan, een eiland dat bestaat uit zwart lava en uit heel veel marine iguana's. En aangezien de leguanen ook zwart zijn moest je goed uitkijken waar je liep. Hier hebben we ook weer gesnorkeld en heb ik mijn eerste pinguïn gezien, die vis aan het vangen was :) we hebben weer heel veel mooie en grote vissen gezien. De tweede stop was Bartolome bay, waar je een prachtig uitzicht hebt over 2 standjes met aan het einde een aparte rotsformatie. Ook wel bekend van de bekende Galapagos foto. Hier hebben we ook weer gesnorkeld en ik heb toen nog 3 haaien gezien!! Erg spannend ondanks dat ze nog nooit een mens hebben aangevallen, ik durfde ook niet al te dichtbij te komen.

De volgende ochtend gingen we al erg vroeg snorkelen bij een baai waar we gezwommen hebben met zeehonden. Een hele bijzondere ervaring, de zeehonden willen allemaal met je spelen en komen ook erg dichtbij:). 's Middags gingen we naar Puerto Egas waar we rondgewandeld hebben over lava en de Galapagos zeehond gezien hebben. Hier hebben we ook weer gesnorkeld en weer een aantal haaien voorbij zien komen:) op het strand nog even gespeeld met de zeehonden en toen weer terug op de boot. Volgende bestemming Rabida eiland en de navigatie zou misschien wat wild zijn en dat heb ik helaas gemerkt;) na heel even zeeziek te zijn geweest kon ik daarna toch nog manta roggen uit het water zien springen, oftewel hun " paringsdans" zien doen. Wederom een geslaagd en gezellig dagje.

De laatste volle dag aan boord begon al vroeg, want we hebben nog steeds niet gesnorkeld met schildpadden. Om half 7 stond iedereen fris en fruitig klaar om te snorkelen, vanuit het rubberbootje meteen het water in navy seal style! Toch best koud;) maar het resultaat mocht er zijn. We hebben schildpadden gezien en een hele rij met grote en kleine zeesterren in verschillende kleuren! Op Rabida island hebben we rondgewandeld in het rode zand en genoten van het uitzicht.
De laatste bestemming voor de dag was Chinese hat (rots in de vorm van een chinese hoed), hier konden we weer snorkelen, maar mijn aangezien mijn voeten onder de wondjes zitten van de vinnen heb ik besloten om gewoon te zwemmen. Lekker van de boot af springen en proberen de 6m diepe bodem aan te raken, wat me uiteindelijk met wat hulp gelukt is! Misschien niet mij beste idee want heb nog een week last van mijn oor gehad;) wederom weer even ziek geweest tijdens de navigatie, maar 's avonds weer fris en fruitig voor het afscheidsfeestje met caiparinha's, cuba libre, bier, kingzen en andere drankspelletjes, slechte en goede muziek en rare dansmoves.

De laatste cruise dag brachten we nog een bezoek aan Mosquera island; een eiland dat bestaat uit alleen wit zand en een beetje gras en hier woont een zeehonden kolonie. We konden hier ook nog snorkelen, maar ik bleef lekker op het strand en waande me ondanks de 10 andere mensen nog even helemaal alleen op een onbewoond eiland:) Om half 11 was het tijd om afscheid te nemen van de crew en gingen we van boord. We werden afgezet op Santa Cruz Island waar we met de hele groep nog een dag zouden doorbrengen. We hadden een taxi geregeld die ons naar puerto Ayora zou brengen en we hebben op de weg daar naartoe nog een aantal tussenstops gemaakt. Als eerst gingen we naar "los gemelos" een tweeling krater. daarna naar reserva "El Chato" een wild schildpadden reservaat, waar we een schildpad hebben gezien van 130jaar oud! Hier hebben we zelf ook nog even gevoeld hoe het is om in een schildpad te zijn:). Als laatste hebben we nog gelopen en gekropen door de lavatunnels. 's Avonds als afsluiter had iedereen zich een beetje opgetut en zijn we lekker uit eten geweest en op stap gegaan in de Bongo Bar. Een geslaagd laatste groepsuitje:)

De volgende ochtend maar de vismarkt gelopen waar de pelikanen en zeehonden stonden te wachten tot er een stuk vis per ongeluk op de grond viel of als de de visser niet opletten werd het gewoon van de balie afgepakt! Daarna naar het Darwin center gelopen en het groeiproces van de schildpadden bestudeerd. Van baby's tot volwassenen en ook nog goed kunnen zien hoe ze gemaakt worden. Eind van de ochtend nog naar " las Grietas" gelopen; 2 grote lava muren gevuld met een meertje met helder blauw water, hier heerlijk gezwommen en toen was het alweer tijd om naar het volgende eiland te gaan.
Om 14.00 hadden we de boot naar San Cristobal. Puerto Baquerizo Moreno is de hoofdstad van de eilanden, maar het is er veel rustiger dan Santa Cruz. De boulevard is erg mooi en je moet uitkijken waar je loopt, want de zeehonden domineren de stad. Ze liggen overal op de bankjes, plantenbakken en in de speeltuin.

Mijn laatste volle dag op de eilanden ben ik voor de laatste keer gaan snorkelen en dit was een van de indrukwekkendste!! Als eerst bij "Island Lobos" gesnorkeld in helderblauw water met zeehonden, schildpadden en een leguaan en natuurlijk de fel gekleurde vissen, de zwarte vissen met gele lippen en al die andere vissen gaan zeker nog niet vervelen!
En toen kwamen we bij "Kicker rock"! Hier heb ik tussen twee rotsen door gesnorkeld met wel honderd haaien, waaronder de zwarte en witte vin haaien, de Galapagos haai en hamer haaien! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven hoor, wat een adrenaline kick! Vond ik 4 dagen geleden 3 haaien al eng, moest ik nu uitkijken dat ik niet tegen een haai aan zou zwemmen:) tijdens deze snorkel ook een groep van 15 grote eagle roggen gezien en nog meer schildpadden. Pfff wat een coole dag was dat zeg! Het onderwater wereldje blijft me fascineren.

Op mijn laatste ochtend ben ik nog naar het interpretacion center geweest waar ik nog wat geleerd heb over het ontstaan, geschiedenis en de ontwikkeling van de eilanden. Om 13.00uur was het tijd om met het vliegveld terug te gaan naar het vaste land!

Bedankt Galapagos voor deze geweldig mooie ervaring, you were Awesome!! :)

In mijn volgende verslag mijn verblijf bij Maartje in Quito en mijn eerste surflessen in Canoa..

Saludos Mirte

P.s helaas heeft op de boot mijn camera het begeven (laten vallen) dus ben ik nu afhankelijk van de foto's van mijn reisgenoten.

  • 20 Mei 2013 - 23:33

    Kedie:

    Mirte!! Wat een vette verhalen weer, de galapagos eilanden staat ook nog op mijn bucket list.
    Ik hoop dat je er heeeeeeel erg van geniet maar dat weet ik wel zeker. Zelfs de beste overkomt het om de camera te laten vallen ;)

    xxx Kedie

  • 21 Mei 2013 - 10:03

    Lieke R:

    Chick!
    NIET normaal! Hoe gaaf verhaal, hoe spannende en mooie dingen heb je mee gemaakt, en WAT een foto's!
    Mirte toch, wat maak jij toch een hoop mee. Je ziet er zo goed uit, volgens mij heb je het echt super naar je zin, helemaal top!
    Ga steeds minder hard op zoek naar een baan voor in december, dan ben ik verplicht bij jou langs te komen;) Vervelend;)

    Meis, geniet er ontzettend van!
    Xxx

  • 21 Mei 2013 - 12:13

    Jacqueline:

    He meisje,
    Wat een verhaal weer. Zo langzamerhand wil ik wel naar je toe komen om alles mee te beleven. Geweldig al die ervaringen.
    Voor je fototoestel moet je maar gauw een oplossing zoeken want je hebt niet altijd een fotograaf bij je.
    Je hebt nu de Galapagos wel rustig in je op kunnen nemen, zoals je zei. Dat is ook bijzonder.

    Nu alweer het volgende avontuur, surfen. Je wordt nog een waterrat.

    Geniet, geniet , geniet, geniet !

    Liefs Jacqueline XXX

  • 21 Mei 2013 - 13:08

    Michelle:

    Weer helemaalll gaaf!
    Hopelijk krijg je nog wat foto's; ben wel super benieuwd!!
    Kuss

  • 21 Mei 2013 - 13:14

    Michelle (again):

    Ik had nog niet goed op je FB gekeken :$.. Oeps!!

    De foto's zijn echt fantastisch! Whauu wat een mooie plekken en dieren hebben we toch in de wereld! Echy heel gaaf (en sommige een beetje eng :P)

  • 21 Mei 2013 - 13:28

    Mien:

    Nou Mirte weer zo,n geweldig avantuur, als wij hier in zo'n regenachtig Nuenen zitten verwarmen je verhalen ons.
    Groetjes

  • 21 Mei 2013 - 19:45

    Jacqueline:

    Wat leuk die foto's bij je verslag. (natuurlijk eerst gemist) Ik heb ook meteen met Paul op face-book gekeken. Wat een prachtige foto's meisje. Dat je met die haaien hebt gezwommen. Ik krijg kippenvel.
    Wat maak je allemaal mee.
    Groetjes

  • 22 Mei 2013 - 13:32

    Maaike:

    Chick!

    Wauww echt zoo gaaf om te lezen dat je dat allemaal mee hebt gemaakt!
    De foto's zien er ook echt super uit!
    Enne ik weet niet of ik dat zou durven met die haaien..
    Stoer wijf ben je haha!

    X

  • 23 Mei 2013 - 13:30

    Lotte:

    Waaaaaaaaaaaaaaa!!
    Wat doen wy nog hier?! Echt heel gaaf. Super verhalen zeg. En shoppen is ook niet onbelangryk toch, moet ook af en toe gebeuren. En wat een flora en fauna haha ziet er echt prachtig uit.
    Ik begin stiekem ook te twyfelen tussen de minibig en de boobies.
    Die zee had ik wel verwacht dat je daar niet uit te slaan bent (ik zou wel eerst je buik nat maken voordat je er dus in een keer inspringt) maar die haaien, echt creepy.
    En zorg idd maar dat je wel fotos kan blyven maken, veel te leuk en byzonder!
    ENJOY!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 17517

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 08 December 2016

Australië!!

18 Februari 2013 - 24 Maart 2014

Backpacken door Latin America

24 Februari 2011 - 17 Juni 2011

Malawi 2011

Landen bezocht: