It’s going to be a bumpy ride - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirte - WaarBenJij.nu It’s going to be a bumpy ride - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Mirte - WaarBenJij.nu

It’s going to be a bumpy ride

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

16 Mei 2011 | Zambia, Livingstone

Hee Luitjes,

Ik heb echt 4 geweldige weken achter de rug en dat ga ik allemaal met jullie delen:)

Op vrijdag 15 april waren ze daar dan na 2 maanden wachten! Anne, Michelle en Nicole. Er is pas tijd om bij te kletsen als we in de auto zitten, want we hebben een strakke tijdsplanning voor onze reis. We gaan eerst een weekje door Zambia reizen, voordat we de dames Malawi laten zien.
We gingen dus meteen met de auto naar Chipata (stad in zambia), daar bleven we een nachtje overnachten. De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar het South Luangwa park. Deze reis is eigenlijk al meteen een verklaring van de titel, want de weg naar het safari park was echt ongelofelijk slecht!!! Echt een hele lange zandweg met hobbels en bobbels, ik ben blij dat ik niet wagenziek ben (sorry Michelle;)
Nog voor we bij onze lodge waren kwamen we de eerste giraffen en apen al tegen, dat begon dus al goed! We hebben in totaal 3 safari’s van 4 uur gedaan en hebben echt alle dieren gezien :) Er waren olifanten(weetje: olifanten kunnen hun hele leven alle drinkplaatsen onthouden waar ze ooit gedronken hebben), nijlpaarden, krokodillen, giraffen, zebra’s, vogels en impala’s in overvloed. We hebben ook nog 3 luipaarden, 6 leeuwen (weetje: Als leeuwen gaan paren dan paren ze 3 dagen lang elke 15 minuten!!), hyena’s, everzwijnen en 1 buffel gezien. De hoogtepuntjes zaten toch wel in de laatste safari waar we 2 luipaarden in een boom zagen die aan het genieten waren van een vers gevangen impala! En om het nog mooier te maken zat er een Hyena onder de boom te wachten op een stukje vlees wat overblijft. En hij/zij had nog geluk ook, want er viel een pootje naar beneden!! En dus ging de hyena lekker onder de boom het pootje opeten, we konden het bot horen kraken!! (Weetje: Hyena poep is wit, omdat ze botten eten). Daarna zagen we ook nog eens 4 leeuwen op 1 meter afstand voor onze auto voorbij lopen:) We hebben 4 dieren van de big 5 gezien (helaas geen neushoorn, maar die is er niet in South Luangwa) en nog heel veel meer dieren!! De safari was echt geweldig en onze lodge daar ook. We hadden een leuke tent aan de lagoon, waar overdag de giraffen voorbij liepen en je ´s nachts de nijlpaarden kon horen eten en lopen!!

Na de safari gingen we met een binnenlandse vlucht naar Lusaka (hoofdstad Zambia). Het vliegtuigje was erg klein(± 30passagiers) dus ik had aan de stewardess gevraagd of ik misschien even in de cockpit mocht kijken? En dat mocht :) Ik moet zeggen dat ik dat al helemaal geweldig vond, maar toen we gingen landen hadden de piloten gevraagd of ik bij hun in de cockpit wilde zitten!! En natuurlijk wilde ik dat wel :) Dat was echt super leuk!! (weetje: Piloten dragen zelf geen piloten bril, maar een gewone zonnebril. Je kunt in de cockpit ook niet horen of er geklapt wordt bij een veilige landing, dus dat hoeven we ook niet meer te doen)

In Lusaka gingen we met de bus naar Livingstonia, de reis zou ongeveer 6 uur duren! Het was in ieder geval de bedoeling dat het zo lang zou duren, maar natuurlijk stapte wij in de verkeerde bus. Je hebt overal 2 soorten bussen, de bussen die op tijd rijden en bussen die pas rijden als hij overvol zit. Ondanks we echt beloofd werden dat de bus in een half uur ging rijden hebben we 2 uur gewacht voordat we besloten om een andere bus te pakken! (tip: betaal in Afrika je kaartje pas wanneer de bus gaat rijden!!)Toen de goede bus eindelijk ging rijden was het 16:00, dus na een 7 uur lange rit waren we eindelijk in Livingstonia.
We gingen meteen naar bed zodat we de dag erna vroeg naar de victoria watervallen konden gaan.
De Vic Falls heeft 2 kanten de Zambia en Zimbabwe kant, omdat we veel geld moesten betalen om naar de Zimbabwe kant te gaan, i.v.m. visum, zijn we alleen aan de Zambia kant geweest.
Het was echt een super leuke dag, de Vic Falls zijn erg indrukwekkend!! Doordat het net regenseizoen was geweest stonden de watervallen echt vol met water :) Overal was water, bij één brug moest je een poncho aan om erover te gaan, want je kwam er anders helemaal doorweekt uit! (wat ook gebeurde met een goedkope Xenos poncho!!)
We zijn ook naar het laagste punt van de watervallen geweest, wat weer voor een hele klim naar boven zorgde!!Maar wel de moeite waard. Met een speciaal kaartje mochten we ook nog op de brug tussen Zambia en Zimbabwe, dus heb toch met 1 teen in Zimbabwe gestaan:) Vanaf die brug wordt er gebungee jumpt, maar er wordt ook een swing gedaan. Wat bijna hetzelfde is, maar niet op z’n kop! Ik had besloten om niet te jumpen, want we gingen de dag erna een activiteiten dag doen!!
We hebben hele dag bij de watervallen rondgekeken en het was zeker een bus rit van 7 uur waard!!
De 2e dag in Livingstonia gingen we allemaal verschillende activiteiten doen bij de watervallen. We gingen voor en achteruit abseilen, flying fox (je rent van een steiger en zweeft dan boven een klif) en we konden de gorge swing doen! Bij de gorge swing neem je een stap van een klif, je hebt een vrije val van 3.5 seconden en daarna swing je nog heen en weer boven de afgrond!! Echt super gaaf:) Ik heb deze swing in totaal 2x gedaan, 1x een stap vooruit en 1x een dode val naar achteren. Je kon ook nog met 2 personen springen en met een stap achteruit. We mochten zo vaak als we wilde, maar je moest een heel stuk omhoog klimmen na het abseilen en na de swing. Dus na 4 keer de berg beklommen te hebben moest ik het helaas voor gezien houden!!! Het was echt een super leuke dag en we hebben heel wat angsten overwonnen, GO US!!! (tip: Gewoon Doen!!!)

We hadden helaas maar 2 dagen bij de watervallen, want de volgende dag gingen we met bus terug naar Lusaka waar we de nacht bleven slapen in een knus backpackers lodge. We sliepen denk ik met 10 mensen op een hele kleine kamer (gelukkig met een paar stapelbedden, maar ook met matrasjes op de grond)
De volgende ochtend gingen we om 8 uur met het vliegtuig terug naar Chipata, dit vliegtuig was nog kleiner dan de vorige en het was goud!! We zaten met 8 passagiers, 1 steward en 2 piloten in het vliegtuigje, een soort privéjet:) Was erg leuk om mee te maken! Onze bagage werd ook ergens onderin een kleine laadruimte gestopt, als dat maar goed gaat!!
Chipata is echt het kleinste vliegveldje wat ik ook gezien heb en de apen lopen er op de landingsbaan;) Bij onze eerste vlucht naar Lusaka moest een vliegtuig ook wachten met landen tot de apen van de landingsbaan af waren! Haha, hoe verzinnen ze het;)
In Chipata gingen met de taxi naar grens en daar werden we opgehaald om terug naar Lilongwe (hoofdstad Malawi) te gaan. Eerst nog wat problemen met ons visum, maar gelukkig wist onze Malawische vriend Daniel toch een stempeltje voor ons te regelen!!

In Lilongwe splitste onze wegen, Amanda en Nicole gingen naar Nkhoma en Anne, Michelle en ik bleven in Lilongwe. Onze eerste week zit er alweer op, de tijd is echt voorbijgevlogen.
Op zaterdag (23april) kwamen mijn ouders aan op Lilongwe airport, zij zullen eerst een tijdje alleen gaan reizen en daarna zal ik nog een week samen met hun gaan reizen.
Na een tour door Lilongwe, lekker bijkletsen en heel veel souvenirs(vooral Anne en Michelle natuurlijk ;) gingen Anne, Michelle en ik op zondag ook naar Nkhoma toe. Daar heb ik ze op maandag het ziekenhuis en ons dorpje laten zien, ’s avonds hadden we een Nsema party georganiseerd. Een traditioneel Malawisch gerecht wat onze bezoekers zeker moesten proeven en vooral ook klaarmaken. Bij de Afrikaanse manier hoort het slachten van een kip er natuurlijk ook bij. Bij deze handeling heb ik Anne ook als held verklaard, want ze heeft gewoon geholpen met het verwijderen van de veren en het snijden van het kippetje. Van mezelf vond ik het al een hele prestatie dat ik gekeken had! Ik vroeg me wel af wat we nou precies gingen eten, want er zat niet bepaald veel vlees aan;)

Op dinsdag zijn we vroeg vertrokken naar Cape Maclear, zodat we onze laatste dagen nog lekker konden genieten aan het meer. En dat was echt heerlijk ontspannen:)
We hadden een prachtig huisje, recht aan het water! Het daar hebben we 2 dagen lekker in een hangmatje doorgebracht!! De weg naar Cape Maclear is helaas ook niet zo best, want we hebben 18 km over een hobbel de bobbel zandweggetje gereden!! Gelukkig zijn we er al een beetje aan gewend.
Donderdag gingen we weer terug naar Lilongwe, waar we de laatste souvenirs ingeslagen hebben!! En op vrijdag was het alweer tijd om afscheid te nemen.

Ik ben toen een kort weekje terug naar Nkhoma gegaan en papa en mama hebben zelf met een auto Malawi rondgereden. Op 5 mei ben ik weer naar Lilongwe gegaan om nog een week met mijn ouders te reizen. We gingen een Southern Experience doen met een reisorganisatie Kiboko.
We vertrokken de 6e om 8 uur, we gingen eerst naar Dedza de bekendste pottenbakkerij van Malawi. We hadden in 10 minuten heel de winkel gezien. De potten etc. waren erg mooi, maar er waren er niet zoveel dus we waren er zo doorheen.
We gingen de reis met 8 mensen doen, maar de andere groep was later vertrokken dus daar moesten we onderweg op wachten. We hadden besloten om rustig door te rijden en dan konden zij ons vanzelf inhalen, ik denk dat we wel een 1 uur lang 40km/h gereden hebben!! We werden zelfs door de overvolle minibusjes ingehaald.
Om 12 uur gingen we lunchen, de gids stopte ergens willenkeurig langs de weg en klapte stoeltjes voor ons uit en deelde een broodje uit. Om 4uur kwamen we aan in Zomba (oude hoofdstad Malawi). We zouden de nacht op het Zomba plateau verblijven. Het zomba plateau is de 3e hoogste berg van Malawi en wij hadden ons er niet op voorbereid dat het op zo’n hoogte erg koud is. Papa, mama en ik hadden geen slaapzakken mee, dus we hebben een erg lange nacht kou geleden en bijna niet geslapen!! Iedereen had het koud gehad die nacht, want wie verwacht er nou dat het zo koud kan zijn in Afrika!! (tip: Neem op die hoogte een warme slaapzak mee!) ’s Ochtends hebben we een 3 uur lange wandeling gemaakt over het Plateau, het plateau staat er om bekend dat het ongeveer 600 verschillende vogelsoorten heeft! Erg leuk voor mama dus, maar helaas hebben we geen een vogel gezien!!hihi!! De wandeling was wel erg mooi en we hebben ook nog wat watervallen gezien (was natuurlijk niets vergleken de Vic Falls, maar wel heel mooi). Na de wandeling gingen we weer een autorit van 3 uur maken om naar Liwonde safaripark te gaan. De weg naar onze lodge was weer heerlijk hobbelig!! Toen we bij de lodge waren zijn we meteen op een sunset boot safari gegaan. De safari was erg leuk, een paar olifanten langs de kant, veel everzwijnen, heel veel nijlpaarden (waaronder 2 parende nijlpaarden, wat onze gids heel amusant vond) , en krokodillen. Gelukkig waren er bij het safaripark wel veel vogels, dus de vogelspotters onder ons waren ook tevreden:). ’s Nachts konden we de nijlpaarden weer door het kamp horen lopen, als je naar de wc ging liep er altijd een watchman mee om de dieren weg te jagen.
De volgende ochtend hebben we nog even rondgekeken bij de lodge en zijn daarna naar Cape Maclear gereden. Een van de gidsen had heel erg veel haast en reed echt heel snel (deed hij al de hele reis), achteraf kwamen we erachter dat Manchester United – Chelsea die dag moest spelen en ze zijn hier allemaal Engelse voetbalfans!!
Na de 16km hobbelweg kwamen we bij de Fat monkeys lodge, waar we met onze tentjes aan het meer konden slapen. We hebben ’s middags nog een bootcruise gedaan over het meer! We zijn naar verschillende eilandjes gegaan en hebben heerlijk gesnorkeld. Het snorkelen was echt top, want er waren zoveel verschillend vissen we konden ze gewoon met onze handen vangen (niet dat ik dat gedaan heb;). Na het snorkelen hebben we nog zeearenden eten gegeven, ze gooiden dan een vis in het water en de arend dook er dan op af! Dat was een erg mooi gezicht:) ’s avonds hebben we nog lekker in het barretje van de lodge gedronken en daarna naar bed. We hebben het gelukkig niet meer zo koud gehad als de eerste nacht;) Dus heerlijk geslapen!
De volgende dag hebben we in de ochtend nog genoten van het meer en zijn we in de middag terug naar Lilongwe gereden. Hier hebben we nog even gegeten i.v.m. de powercut die er in Nkhoma elke maandag is. We waren om half 9 in Nkhoma.
Dinsdagochtend heb ik mijn ouders het ziekenhuis en de markt laten zien. Het ziekenhuis heeft wel veel indruk gemaakt denk ik! Ondanks dat het een goed ziekenhuis is, zijn de werkomstandigheden en de faciliteiten erg beperkt. ’s Middags hebben we lekker genoten van het zonnetje in de tuin. Het is op het moment erg rustig in het guesthouse, of eigenlijk waren we bijna de hele tijd alleen! Wat wel raar was, omdat het normaal echt helemaal vol zit! Gelukkig komen er deze week weer nieuwe mensen.
Woensdagochtend hebben Nkhoma mountain beklommen en dat ging me gelukkig beter af dan de vorige keer en ik ben niet gevallen:). Het was natuurlijk wel erg vermoeiend en het was zeker niet bevorderlijk dat 3 jongens van 11 ons rennend voorbij kwamen!! Het uitzicht op de berg was wel ultiem genieten:) Ben blij dat ik het nog een keer gedaan heb!
We hebben verder de hele middag bij moeten komen van de klim, maar dat is niet zo erg met een lekker boekje in de tuin. Rond 4 uur hebben mama en ik nog een kort rondje door het ziekenhuis gedaan en hebben we wat spulletjes bij de kleermaker opgehaald.
Op donderdag zijn we in de ochtend naar een weeshuis gegaan. En je raadt het al de weg was natuurlijk weer hobbelig, maar gelukkig niet zo lang ;). We daar meegekeken hoe de kinderen les kregen. Na de les hebben we nog knuffeltjes uitgedeeld die papa en mama mee hadden genomen van Nederland. De kindjes waren er heel blij mee, ik wil dus ook iedereen bedanken die zijn/haar knuffels en speelgoed aan mijn ouders meegegeven heeft!! Echt super lief en we zijn er hier heel erg blij mee:)
’s middags zijn we terug gegaan naar Lilongwe, want op vrijdag de 13e vliegen mijn ouders terug naar Nederland! Ik heb echt een hele leuke tijd gehad en het was heel fijn dat mijn ouders gezien hebben waar ik al 3 maanden woon en werk! Het was wel raar om weer afscheid te moeten nemen, maar het is nog maar één maand dat ik hier ben. De tijd vliegt hier echt voorbij, wat ik ook al vertelde in mijn vorige verhaal.

Afgelopen zondag ben ik met Jessi (Amerikaans vriendinnetje) naar de Lintipi rivier gelopen en daar hebben we lekker wat bij geklets, want had veel te vertellen na 3 weken reizen;)
’s Avonds hadden we nog een verjaardagsfeestje en hebben we naar de sterren gekeken en lekker cake gegeten. De rest van mijn tijd hier ga ik me vooral richten op mijn project, maar ik hoop tussendoor ook nog in het ziekenhuis te werken en nog wat te reizen! Maar we wachten even af hoe het met mijn project gaat lopen.

Dit was weer een “korte” samenvatting van mijn belevenissen!!

Veel Liefs,

Mirte

p.s. Foto´s staan weer op mijn site www.mijnalbum.nl/Album=FU6NSRBE, de foto’s van mijn vorige verhaal heb ik ook nog even geplaatst. Veel kijk plezier!

  • 16 Mei 2011 - 11:04

    Desiree:

    Heee Mirte!
    Wat een superrrr leuk verhaal, heb meerdere malen hier met Anne flink gelachen om je heerlijke opmerkingen;)!
    En wat een moooie foto's! Echt een super reis moet dat geweest zijn zeg! Geniet nog vd laatste maand daar en we zien je snel weer in HOOLLAAAND!
    xxxx

  • 16 Mei 2011 - 12:25

    Anouk:

    Wauw wat een verhaal. leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk:D!
    Succes met je project!
    X

  • 16 Mei 2011 - 16:19

    :

    Chick!!
    Erg leuk verhaal weer en ook bedankt voor je reactie op de mijne, toch leuk om te horen dat er zoveel herkenbaar is!
    Ook echt gaaf hoor dat reizen en de safari's. Jammer dat ze die activiteiten bij de watervallen in Nederland niet voorkomen, lijkt me echt gaaf!!
    De tijd gaat inderdaag snel, nog een maandje en dan zijn we alweer terug!
    Kunnen we weer lekker stappen, cowboys en wijn drinken:D

    Heel veel plezier nog meid!
    XXX

  • 16 Mei 2011 - 18:34

    Jacqueline:

    Ha meisje,
    Wat was het super om met jou dit alles te beleven. Wij hebben genoten en zijn super trots hoe jij je daar inzet voor het ziekenhuis en hoe jij je aangepast hebt aan de gewoontes van Malawi. Nu zitten we weer in de regen en de kou. Wel wennen hoor.
    Nog een fijne en leerzame maand daar. Doe iedereen de groeten.
    Kusjes Pama

  • 17 Mei 2011 - 10:39

    Joost:

    Hee Mirt!
    Wederom een leuk verhaal om te lezen! Bedankt voor de interessante weetjes ;)!
    Mooi om te zien dat je naast het werken (en dingen die je in het ziekenhuis meemaakt) daar ook een prachtige reis hebt gemaakt!
    Fijne tijd nog de laatste weken!
    Succes met je project nog!
    X

  • 17 Mei 2011 - 18:03

    Lieke:

    Mooie foto's......en ik heb er nog veel meer gezien. Echt super daar in Afrika. Maak er nog maar een mooie tijd van en succes met je project!!!
    XXjus

  • 17 Mei 2011 - 20:04

    Mien Hoens:

    Nou een mooie vakantie en je schrijft mooi ik heb het gevoel dat je ziet wat je meemaakt.
    Groetjes Mien

  • 20 Mei 2011 - 13:06

    Lieke @ Curacao:

    In 1 woord: Wauw!
    Echt super wat jij meemaakt! Die reizen vooral, jeetje! Jullie pap en mam zullen wel veel onvergetelijke indrukken op hebben gedaan, net als jij zelf trouwens!
    Geniet ervan, inderdaad, over een maand zijn we weer allemaal bij elkaar!!:) TOP!!

    xLieke

  • 03 Juni 2011 - 13:06

    Henk:

    Hi Mirte,

    Ik heb eindelijk je verhalen gevonden.
    Het kost wel uren om ze te lezen.
    wel een geweldige ervaring om in Afrika in een ziekenhuis te zien hoe daar gewerkt wordt. Daar zouden we mogelijk nog iets van kunnen leren: ik zal het Janneke en Marijke vertellen, dan hebben ze meteen wat nascholing gehad.
    Overigens je reiservaringen doen niet onder voor je werkervaringen.

    Nog veel plezier en werklust.
    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 17684

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 08 December 2016

Australië!!

18 Februari 2013 - 24 Maart 2014

Backpacken door Latin America

24 Februari 2011 - 17 Juni 2011

Malawi 2011

Landen bezocht: